Close Menu

    Subscribe to Updates

    Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

    What's Hot

    Ovo su najveći proizvođači alatnih mašina u Evropi

    September 5, 2025

    Moderne laserske primjene u avio- i svemirskoj industriji

    August 26, 2025

    Digitalizacija u izradi elektroormara: Nova definicija efikasnosti

    July 31, 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook Instagram LinkedIn
    Adria metal
    Description of the second image
    • Početna
    • Industrija

      Tlačna oprema 2025.: Novi izazovi i rješenja za sigurniji sustav

      July 21, 2025

      Grob i Dürr razvijaju fabriku baterija budućnosti

      July 17, 2025

      Koja automatizirana rješenja za zavarivanje postoje?

      June 16, 2025

      Modernizacija brusnih mašina za matice kuglastih navojnih vretena

      June 4, 2025

             Metalska industrija: šta je sljedeće?

      March 17, 2025
    • Proizvodnja

      Metalski sektor u Bosni i Hercegovini, motor ekonomije i izvozna snaga

      September 27, 2024

      PIT MetalCon 2024, vrijeme je za značajan rast

      September 27, 2024

      Bojo Metal – domaća kompanija koja mijenja industriju na bolje

      September 27, 2024

      Kako vrhunski prerađivač metala usavršava svoje rukovanje materijalom

      September 27, 2024

      Obrađivač metala pronalazi bolji način da organizuje alate

      September 27, 2024
    • Events

      U četvrtak počinje dvodnevni događaj PIT MetalCon 2024

      September 27, 2024

      PIT MetalCon 2024: Budućnost industrije oblikujmo čeličnim vezama

      September 27, 2024

      Siva, prašnjava i zastarjela metalska industrija? Naravno, ne!

      September 27, 2024

      EU4BusinessRecovery Javni poziv za prijavu interesa u metalnoj i drvnoj industriji – INFO sesija

      September 27, 2024

      PIT MetalCon 2024: Ozbiljno opredjeljenje za strateški razvoj metalskog sektora

      September 24, 2024
    • Tehnologija

      Došlo je vrijeme ručnog laserskog zavarivanja u proizvodnji metala

      September 27, 2024

      Izoštrite svoje projekte sa CNC mašinom za rezanje metala

      September 27, 2024

      Kako savijanje metala na savijačima kontrastira savijanju pomoću prese

      September 27, 2024

      Na ivici zelene i čiste ere u industriji metalnih alata

      September 27, 2024

      Ovako funkcioniše automatizirano zavarivanje s robotom

      September 26, 2024
    • Konferencije

      U četvrtak počinje dvodnevni događaj PIT MetalCon 2024

      September 27, 2024

      PIT MetalCon 2024: Budućnost industrije oblikujmo čeličnim vezama

      September 27, 2024

      PIT MetalCon 2024, vrijeme je za značajan rast

      September 27, 2024

      Počela je revolucija zvana PIT MetalCon!

      September 27, 2024

      Dobrodošli na „PIT MetalCon 2023 – Vrijeme je za čelične veze!“

      September 27, 2024
    Adria metal
    • Webinari
    • Coffe Desk
    • Industrija
    • Proizvodnja
    Home » Moderne laserske primjene u avio- i svemirskoj industriji
    Uncategorized

    Moderne laserske primjene u avio- i svemirskoj industriji

    adminBy adminAugust 26, 2025No Comments6 Mins Read
    Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp VKontakte Email
    Share
    Facebook Twitter LinkedIn Pinterest Email

    Težina, preciznost i brzina: u avio- i svemirskoj industriji računa se svaki detalj. Devet modernih laserskih primjena radikalno i efikasno mijenjaju proizvodnju i održavanje. Proizvođači za avio- i svemirsku industriju rade u uslovima u kojima svaki gram, svaki mikron i svaki ciklus imaju značaj. Preciznost lasera postala je nezaobilazna kako bi se ispunili zahtjevi za lakšim, robusnijim i otpornijim komponentama.

    Mogućnosti primjene su raznovrsne i kreću se od spajanja visokoperformansnih legura do popravke površina aviona bez mehaničkog kontakta. Laseri pružaju potrebnu brzinu, tačnost i ponovljivost rezultata, bez uticaja na unutrašnju strukturu kritičnih dijelova. Laseri poboljšavaju trajnost komponenti, kao što je Laser Shock Peening (LSP) na borbenom avionu F-35B američkog Marinskog korpusa, kako bi se povećala otpornost na zamor i naprezanje. A uvijek postoje nova dostignuća, na primjer testovi autonomnog laserskog zavarivanja u svemiru za proizvodnju i popravku.


    Laserske primjene u avio- i svemirskoj industriji

    Tržište industrijskih lasera u 2025. godini procjenjuje se na 23,9 milijardi USD, a do 2032. trebalo bi da naraste na 55 milijardi USD. Značajan dio tržišta otpada na avio- i svemirsku industriju. Evo nekih od najčešćih trenutnih primjena:


    Primjena 1: Lasersko zavarivanje

    Lasersko zavarivanje nudi pouzdanu preciznost pri spajanju legura za avio- i svemirsku industriju i omogućava visokootporne spojeve bez teških mehaničkih pričvršćivača. Za razliku od elektrolučnog ili WIG zavarivanja, laserski sistemi minimiziraju zonu uticaja toplote (ZUT) i omogućuju zavarivanje tanjih struktura bez deformacija – što je ključna prednost za smanjenje težine.

    Impulsno lasersko zavarivanje posebno se cijeni zbog mogućnosti lokalizovanog unošenja energije, čime se sprječava izvijanje kod visokopreciznih ili tankozidnih struktura. Savremeni fiber-laseri mogu, na primjer, postići dubine proboja od 3–8 mm u titanijumskim legurama pri brzinama zavarivanja od 2–5 metara u minuti i gustinama snage većim od 10^6 W/cm². Ova preciznost je presudna kod zavarivanja legura aluminija koje se očvršćavaju precipitacijom, poput 7075-T6, gdje prekomjerno unošenje toplote može narušiti umjetno starenje koje materijalu daje čvrstoću.


    Primjena 2: Lasersko rezanje

    Lasersko rezanje omogućava beskontaktno, brzo oblikovanje komponenti aviona i unutrašnjih struktura. Dijelovi za avio-industriju zahtijevaju uske tolerancije, višeslojne geometrije i minimalni otpad materijala – upravo ono u čemu laseri briljiraju.

    Za razliku od mehaničkih alata, laserski rezači se ne troše i ne izazivaju mikropukotine u laminatima kompozita. Sve više se koriste u robotskim ćelijama za rezanje oplata trupa, unutrašnjih obloga i komponenti motora od aluminija, CFK ili titanijuma. Moderni fiber-laseri postižu širinu reza od samo 0,1 mm uz kvalitet ivice Q1–Q2 prema ISO 9013 i režu titanijum brzinom i do 15 m/min pri debljini od 3 mm.


    Primjena 3: Lasersko označavanje

    Svaki vijak, svako kućište i svaka komponenta moraju biti trajno i provjerljivo označeni. Lasersko označavanje omogućava proizvođačima da ugraviraju serijske brojeve, UID kodove ili bar-kodove direktno na dijelove, bez uticaja na njihova strukturna ili površinska svojstva.

    Ova metoda zamjenjuje hemijsko jetkanje ili udarno tačkanje, koji mogu deformisati materijal ili uzrokovati koroziju – neprihvatljiv rizik kod kritičnih komponenti.

    Ispunjavanje AS9100 standarda kvaliteta zahtijeva potpunu sljedivost, a sistemi za lasersko označavanje sada se mogu direktno integrisati u MES sisteme, kako bi automatski generisali i provjeravali jedinstvene oznake. NADCAP akreditacija za lasersko označavanje zahtijeva dokazanu sposobnost stvaranja oznaka s kontrastnim odnosom od najmanje 80 %, koje izdrže više od 500 sati testova u slanoj magli.


    Primjena 4: Lasersko bušenje

    Savremeni avio-motori zahtijevaju izuzetnu preciznost u sistemima hlađenja. Jedna turbinska lopatica može sadržavati stotine mikrootvora za kontrolu unutrašnjeg protoka zraka i sprječavanje termalnog zamora. To se dramatično promijenilo tokom vremena – današnji motor može imati i do 500.000 precizno izbušenih rupa, što je 100 puta više nego dizajni iz 1980-ih.

    Lasersko bušenje omogućava potrebne male promjere, uske razmake i čiste otvore, bez pukotina ili slojeva deformacija tipičnih za mehaničke ili EDM metode. Femtosekundni laseri mogu bušiti otvore promjera samo 10 µm s odnosom dubina/prečnik većim od 20:1, uz kružnost unutar 2 % i hrapavost površine ispod Ra 0,8 μm.

    Zapažen primjer je upotreba naprednih femtosekundnih laserskih sistema za stvaranje mikroperforacija za hibridnu laminarnu kontrolu protoka (HLFC) u titanijskim pločama, koje se zatim montiraju na površine krila. Ove ploče apsorbuju zrak iz graničnog sloja, smanjuju otpor zraka i povećavaju efikasnost goriva.


    Primjena 5: Laserska teksturizacija

    Tradicionalne metode obrade površine, poput hemijskog jetkanja, brušenja ili pjeskarenja, nisu idealne za tanke ili lagane materijale u avio-industriji. Laseri omogućavaju preciznu kontrolu topografije površine, bez skidanja materijala ili stvaranja naprezanja.

    Laserska teksturizacija poboljšava prionjivost veza između kompozita i metala, kao i strukturnih ljepila, bez rizika od kontaminacije ili hemijskog zagađenja. Time se poboljšava trajnost spojeva u trupovima, motorima ili oplatama. U Michoud Assembly Facility NASA-e, laseri su korišteni za pojednostavljivanje obrade komponenti za Space Launch System (SLS), smanjujući vrijeme obrade s 20 minuta po dijelu na samo 60 sekundi.


    Primjena 6: Lasersko čišćenje

    Avioni tokom životnog vijeka moraju više puta biti oguljeni i ponovo obojeni. Tradicionalne metode uklanjanja boje mogu trajati i više od sedmice, uz korištenje opasnih hemikalija ili pjeskarenja.

    Lasersko čišćenje skraćuje proces na 3–4 dana, zavisno od veličine aviona. Ubrzava protok rada i poboljšava sigurnost tehničara, kao i pristup uskim prostorima. Posebno, količina opasnog otpada smanjuje se za više od 90 %, što snižava troškove zbrinjavanja i rukovanja materijalom za hiljade dolara po avionu.


    Primjena 7: Laser Shock Peening (LSP)

    LSP revolucionarno mijenja upravljanje zamorom kod kritičnih komponenti. Za razliku od kugličnog bombardovanja, LSP koristi laserski inducirane udarne talase za stvaranje pritisnih naprezanja. Time se povećava otpornost na zamor i koroziju pod naprezanjem, bez znatnog zagrijavanja materijala ili promjene njegove mikrostrukture.

    Ovaj proces može drastično poboljšati životni vijek aviona, sa provjerljivim i ponovljivim rezultatima – kao kod F-35B varijante američke mornarice.


    Primjena 8: Laserska aditivna proizvodnja

    Laserska aditivna proizvodnja (LAM) omogućava izradu dijelova sloj po sloj iz metalnog praha.

    Već se koristi za izradu prilagođenih nosača, mlaznica za gorivo i satelitskih držača, često uz značajnu uštedu težine i smanjenje broja grešaka. Ovo je posebno vrijedno za UAV-ove i svemirske letjelice, gdje je svako gram važan.

    Kombinacijom s topološkom optimizacijom – metodom dizajna za određivanje najučinkovitije raspodjele materijala – mogu se postići izuzetni rezultati. Ova sinergija omogućava smanjenje težine komponenti za 40–60 %, uz očuvanje ili čak poboljšanje strukturnog integriteta.

    Za neke proizvođače to značajno smanjuje i vrijeme izrade rezervnih dijelova. Honeywell navodi da je za kućišta ležajeva vrijeme isporuke skraćeno sa dvije godine na samo dvije sedmice. Kod LEAP mlaznica motora kompanije GE, koje su izrađene pomoću laserske aditivne proizvodnje, 20 odvojenih komponenti zamijenjeno je jednim sinterovanim dijelom, koji je 25 % lakši i pet puta izdržljiviji.


    Primjena 9: Laserska metrologija i inspekcija

    Laserske mjerne metode poput 3D skeniranja i interferometrije omogućuju beskontaktno mjerenje kompleksnih geometrija i zavara u mikrometarskom rasponu.

    Ove tehnike postale su nezaobilazne za završnu montažu, validaciju u autoklavu i reverzni inženjering starijih komponenti.


    Pogled unaprijed

    U avio- i svemirskoj industriji primjena lasera se širi izvan konvencionalne proizvodnje – na autonomne sisteme i svemirske operacije. Nedavni testovi NASA-e o laserskom zavarivanju u orbiti za montažu satelita tek su početak. Metode proizvodnje u svemiru u budućnosti bi se mogle u potpunosti oslanjati na laserske procese zbog njihove preciznosti i male potrošnje resursa.

    Sa širenjem komercijalne svemirske industrije i razvojem hipersoničnih aviona, upravljanje toplotom i ultra-lake strukture koje ti načini transporta zahtijevaju, guraće laserske primjene u pravcima koje tek počinjemo istraživati.

    Tekst “Moderne Laseranwendungen in der Luft- und Raumfahrt” preveden je sa stranice Produktion.de.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp Email
    Previous ArticleDigitalizacija u izradi elektroormara: Nova definicija efikasnosti
    Next Article Ovo su najveći proizvođači alatnih mašina u Evropi

    Related Posts

    Ovo su najveći proizvođači alatnih mašina u Evropi

    September 5, 2025 Uncategorized

    Digitalizacija u izradi elektroormara: Nova definicija efikasnosti

    July 31, 2025 Uncategorized

    Reluktantni motori: Priča o uspjehu ili prolazni trend?

    July 28, 2025 Uncategorized

    Tlačna oprema 2025.: Novi izazovi i rješenja za sigurniji sustav

    July 21, 2025 Industrija
    PIT 2024 Casopis
    Our Picks
    • Facebook
    • LinkedIn
    Don't Miss
    Uncategorized

    Ovo su najveći proizvođači alatnih mašina u Evropi

    By adminSeptember 5, 2025 Uncategorized 21 Views

    Obradne alatne mašine su nezamjenjive u industriji. Ali ko su ključni igrači u ovoj branši?…

    Moderne laserske primjene u avio- i svemirskoj industriji

    August 26, 2025

    Digitalizacija u izradi elektroormara: Nova definicija efikasnosti

    July 31, 2025

    Reluktantni motori: Priča o uspjehu ili prolazni trend?

    July 28, 2025

    Subscribe to Updates

    Get the latest creative news from SmartMag about art & design.

    About Us
    About Us

    Postani partner

    Facebook Instagram LinkedIn
    Our Picks

    PIT MetalCon 2024: Ozbiljno opredjeljenje za strateški razvoj metalskog sektora

    September 24, 2024

    Dan otvorenih vrata Srednje škole metalskih zanimanja

    September 24, 2024

    PIT MetalCon 2024 – Iz Travnika s ljubavlju

    September 24, 2024
    New Comments
      Facebook Instagram LinkedIn
      • Webinari
      • Coffe Desk
      • Industrija
      • Proizvodnja
      © 2025 Adria metal. Designed by Bravaria Industrial Marketing.

      Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.